An Art Project in Your Supermarket?

23 October - 30 October 1997

An art project at Delhaize-Hippodroom supermarket in Antwerp, Belgium 1997 © Shanglie Zhou

Installations, performances, documentary photos and a documentary film


76 works of art were displayed in the various product departments.
The artist performed as: a hostess, a customer, a Delhaize employee, a saleswoman and a marketing manager
A documentary film was made and shown in the supermarket on 30 October
A documentary photography show in the supermarket on 30 October
Radio 2, ATV, De Morgen, Gazet van Antwerpen and HBVL reported on it
More than 20,000 visitors
Customers could choose art works in the supermarket and paid for at the casheers along with their groceries
Documentary photo: Niels Donckers, Dany Lobe, Peter T'Sas
Documentary film: David Claerbout
With the support of Delhaize Supermarket and Vidi-Square



Press

De vleeshouwster

De trouwe bezoekers van de Delhaize in de Museumstraat hebben al kennis met haar gemaakt. Zhou Shanglie legde hompen nepvlees tussen de biefstukken, pakjes zeep van was bij de schoonheidsproducten en glazen plaatjes temidden van de appels, met alle reacties vandien. Net als haar vorige installatie - roodgeschilderde maandverbanden op pilaren gekleefd - kon je ook deze expositie onmogelijk over het hoofd zien.

...

Terwijl het winkelend publiek enkele weken geleden verbaasd en verdwaasd naar de kunstwerken staarde, liep Shanglie op gezette tijden in een Delhaize-kostuum rond. De ene keer als caissière, de volgende keer als vakkenvulster en de dag erna als gasvrouw. Telkens zonder naam-plaatje en geen seconde viel ze uit haar rol. “Identiteit was namelijk een ander thema in deze expositie. De vraag die me altijd bezigdoudt, is: zijn we niet allemaal één wereld? Het begrip identiteit is heel abstract. Soms verliezen mensen hun identiteit zonder het te beseffen.”

...

De confrontatie tussen publiek en kunst, tussen kunst en omgeving, tussen Delhaize en haar eigen omgeving, de verwarring over haar rol, dat was allemaal de bedoeling. De directie van de Delhaize vond het allemaal prachtig en werkte gewillig mee. Shanglie: “Het enige probleem was het vlees. Halverwege de tentoonstelling moest ik de wassen hoofden bij de biefstukken weghalen en bij de kip leggen. De manager wilde niet nog meer problemen met het rundvlees.

“Waarom juist de Delhaize? Omdat hier heel verschillende mensen komen en ik wilde dat iedereen, dus ook mensen die normaal niet in een museum of galerij komen, mijn werk zouden zien. Ze kunnen mijn werk ook betasten en oppakken als ze dat willen. Meestal kan dat niet met kunst. Een andere reden om juist naar hier te trekken, is dat op deze plaats ooit een museum was gepland.”

Diezelfde mensen bekeken en keurden het werk van Shanglie. De een laaiend enthou-siast, de ander verontwaardigd en boos. “Som-migen trapten er ronduit in. Zoals een man die vroeg: ‘hoe moet ik deze rosbief in de oven klaarmaken?’ Of twee oudere vrouwen die tegen elkaar bezig waren van: ‘kijk, ze maken tegenwoordig mooie vormen in het vlees’. Er was ook een man die heel verontwaardigd was toen hij de speel-goedpistooltjes tussen de bakken ijs zag liggen. ‘Wat zit hier in’, brieste hij. ‘Volgens de wet moet erop staan wat erin zit.’ Hij werd echt kwaad.”

Het is niet de eerste keer dat het publiek razend was op het werk van Shanglie. Vorig jaar september exposeerde ze in Brussel in het gebouw van de Vlaamse Gemeenschap, Ambtenares in beeld heette de tentoonstelling. Shanglie schilderde talloze maandverbanden rood en plakte ze op de pilaren van de expositieruimte. Op de achtergrond klonk een tekst met de boodschap dat mannen in de ambtenarij nog altijd de hooste posten bekleden en dat ambtenaressen niet genoeg kansen krijgen.

“De reacties varieerden van ‘geweldig’ tot ‘walgelijk, afstotend’. De vakbonds-afgevaardigden die daar werken, vonden dat het niet kon en begonnen naar me te roepen, zodra ze me zagen. Ze dreigden ermee de hele expositie te slopen. Ik wilde alleen maar het onderwerp vruchtbaarheid aansnijden. Vrouwen zijn ook geestelijk heel vruchtbaar en geen wezens die je zomaar moet negeren.”

Saskia Stuurman in “De Morgen”



Shanglie Zhou legt kunst tussen vlees in Delhaize

Een week lang ben je, als je de Delhaize Hippodroom op het Antwerpse Zuid binnenstapt, deel van een kunstwerk. Tot 30 oktober stelt Shanglie Zhou tussen het vlees, in de diepvriesafdeling, het fruit en nog vijf plaatsen haar werken tentoon. Ze loopt ook als Delhaize-medewerkster of klant in de supermarkt rond. Al haar doen en laten wordt geregistreerd. Op 30 oktober toont ze haar video en fotomontage.

Verleden jaar liet Shanglie Zhou de ambtenaren van de Vlaamse gemeenschap al eens schrikken met haar kunstwerk voor vrouwen die in overheidsdienst werken. Toen bond ze maandverbanden aan een pilaar. “Ik wil mensen de natuur in zichzelf tonen”, zegt ze over één van de motieven in haar werken.

Een ander aspect is dat ze over identiteit nadenkt. In de vleesafdeling toont ze gezichten. De beelden zijn van was gemaakt, maar kleur en textuur doen verdacht veel aan kalfsworst denken. “Op die bakjes met gezichten breng ik slogans aan die je kunnen doen nadenken over wat het hebben van aan identiteit is”, glimlacht ze. Klonen, gelijkenissen en uniek zijn fascineren haar.

De Delhaize is niet alleen de plaats waar het kunstwerk gebeurt. Ze gebruikt de supermarkt ook in haar werken. Ze legt witte schaaltjes waarin glazen platen met teksten in liggen, tussen het fruit. “De felle kleuren van het fruit compenseren de kleurloosheid van die serie die ‘Transparant Unkonwing’ heet”, vertelt ze.

Shanglie Zhou is in China geboren en woont in Antwerpen. Ze studeerde drie jaar geleden af aan het Nationaal Hoger Instituut voor Schone Kunsten.

Ook de plaats waar haar intallaties en performances te zien zijn, is van belang. De Delhaize op’t Zuid ligt tussen galerijen en musea. “Veel kunstenaars, galerijhouders en journalisten komen hier regelmatig langs om inkopen te doen en die zullen mijn werken dan wel moeten zien en beoordelen”, lacht ze enthousiast. De confrontatie tussen consument en kunst op een locatie waar men een museum had willen vestigen, vindt ze belangrijk. Met die confrontatie wil ze ook iets doen. Aan de kassa kun je antwoordformulieren krijgen waarop je kunt vermelden wat je van Shanglie’s werken vindt.

Shanglie Zhou, Installaties en performances, in Delhaize-Hippodroom, Museumstraat, Antwerpen van 23 oktober tot 30 oktober, tijdens de openingsuren van de supermarkt.

Peter Haex in “Gazet Van Antwerpen”